lördag 6 november 2010

Dagis

I torsdags, ca 2 månader innan det är dags kom ett framtvingat besked om dagisplats. Det krävdes ett antal samtal till tanterna på "Omsorgskontoret". Tanter som sitter på helt fel ställe kan jag tillägga, dags för pension vilken dag som helst, och de egna småbarnsåren är låååångt borta, så hur viktigt det är att få en dagisplats som man som förälder kan känna sig trygg med kunde de inte relatera till.


Jag har pratat med 2 olika damer, den ena ansåg att hennes absolut ända arbetsuppgift var att placera barnen någonstans i kommunen och det handlade inte om att man som förälder kan välja och vraka bland platser, utan ta det du får, blir du inte nöjd, nehej oj vad synd men men....

Nästa tant, som är den som placerar barnen i vårat område, går inte att föra ett normalt samtal med. Ställer man en fråga svarar hon "Goddag yxskaft". Man ställer en fråga och hon börjar att svara men så blir det helt tyst i luren och så vet man inte om det är min tur att prata eller om hon ska fortsätta och svaret på frågan hänger i luften.

Vårt sista samtal ledde i alla fall till att jag krävde att få veta vart och när Astrid ska börja på dagis, det är nämligen mindre än 2 månader kvar till planerad start och man skulle kunna tycka att det är hög tid. Med min inte allt för trevliga ton fick jag henne tillslut, efter mycket upprepning och påtryckning, att kontakta förskolechefen och få fram ett datum då Astrid kunde börja på den nya avdelningen som ska tillföras på Berlocken (ligger i Vilbergen) som förskolan heter. Avdelning står klar den 14 februari så då är det dags! Planen var ju att Astrid skulle börja efter nyår men 1,5 månad senare är ju bra jobbat av kommunen, som är skyldig att fixa dagisplats till alla barn, men inte göra föräldrarna nöjda......

2 kommentarer:

  1. Hej på Er!
    Bitbocken skriver du Erika? Är det en ny avdelning på dagiset ni ville att hon skulle börja på i Vilbergen eller är det Bitbocken i smedby ni pratar om?! :o))

    Kram Mia

    SvaraRadera
  2. Jag har snurrat till det, det är på Berlocken i Vilbergen Astrid börjar. Om vi ville ha plats i januari fick vi placering i Klockaretorpet!!?? Inte ok! Tjafs, bråk och mera tjafs så blev vi placerade i Vilbergen. Jag vann!!!!

    SvaraRadera